Rámcový vzdělávací programm pro základní školy Úvod e-Průvodce Průvodce
e-Průvodcem
Váš ŠVP
s e-Průvodcem
Projekty Časově-tematické
plány
Odkazy Objednávka
Anketa FAQ Autoři Kontakty
Tištěný
Průvodce
Modrá
řada

přihlásit se | webmaster | mapa stránek | verze pro tisk

ČLÁNKY

 
 

Zde budete nacházet zprávy, populární i odbornější články zabývající se tvorbou a aplikací ŠVP; ale bezpochyby i tématy souvisejícími volněji. V případě zájmu o publikaci Vašeho článku nás neváhejte kontaktovat...

redakce (zavináč) prodos-cz.cz

 

Školské portály zveřejnily v polovině srpna první informace o tom, jak bude probíhat posuzování kvality Vašich ŠVP Českou školní inspekcí. Dovolujeme si článek převzít i na e-Průvodce, ačkoliv jako jeho uživatelé se potíží s Inspekcí nemusíte obávat…

 

Česká školní inspekce bude sledovat školní vzdělávací programy         

zdroj:   ÚIV, EDU.cz, ČTK, 6. 8. 2007

 

Česká školní inspekce (ČŠI) bude sledovat školní vzdělávací programy, podle kterých se začne od září učit. Bude mimo jiné zkoumat, zda školy mají předpoklady naplnit cíle svých dokumentů. Plány ČTK představila ústřední školní inspektorka Olga Hofmannová.    

 

Inspektoři budou kontrolovat, zda má program veškeré formální náležitosti, tedy zda je v souladu s rámcovým vzdělávacím programem, podle kterého si jednotlivé školy vytvářely vlastní dokumenty. Musí v něm být například stanoveny konkrétní cíle, ale také třeba podmínky pro bezpečnost a ochranu zdraví.

 

Novou kompetencí inspekce bude podle Hofmannové také hodnocení podmínek a výsledků vzdělávání podle školních programů. Postupovat bude podle kritérií, která zveřejní v září. "Budeme zjišťovat, zda školy mají předpoklady svůj program naplnit," řekla Hofmannová. Hodnotit se budou finanční, materiální a personální předpoklady, inspektoři budou také třeba sledovat "klima" školy a účinnost prevence šikany.

 

Podle Hofmannové se zaměří například na to, jestli se školy přeorientovaly na rozvoj takzvaných klíčových kompetencí žáků a na to, zda je výklad nahrazován interaktivními metodami.

 

"Záměrem je přitom nehodnotit jednotlivé učitele, ale školu jako celek," řekla Hofmannová s tím, že inspekce bude například konstatovat, že se ve škole používají metody, které vedou k rozvoji čtenářské gramotnosti, ale nebude říkat, že konkrétní učitel dělá něco špatně. To by mělo být záležitostí sebehodnocení školy, ze kterého bude inspekce také vycházet.

 

Inspekce vybrala na příští školní rok několik hlavních témat, jejichž výuku chce sledovat. Na základních školách budou inspektory zajímat například vzdělávací oblasti člověk a jeho svět, člověk a společnost nebo člověk a příroda. Spadá do nich třeba dějepis, přírodopis, zeměpis nebo fyzika. Ve středních školách potom bude inspekce sledovat výuku občanského základu a přírodovědně technického základu.

 

Inspekce se také zaměří na výuku jazyků, informační gramotnost nebo rovnost příležitostí, sledovat bude nadále dopad školského zákona z roku 2004.

 

Inspekce, podobně jako školy, podle Hofmannové také prochází reformou. Jejím základem je, že školy by měly mít stanovené cíle vzdělávání, ale co největší svobodu jak jich dosáhnout. Inspektoři budou z tohoto záměru při svých návštěvách vycházet.    

 
nahoru