Žák rozlišuje blízké příbuzenské vztahy v rodině, role rodinných příslušníků a vztahy mezi nimi![]() |
Úlohy a dílčí realizace očekávaného výstupu
Ι. ročníkČlověk a jeho svět 1 | Téma - Učivo | Popis |
---|---|---|
13 | Náš dům, náš byt | Hovoří o příslušnících své rodiny, pojmenovává je, vysvětluje, kdo z rodiny využívá který pokoj, kde se schází celá rodina atp. |
14 | Naše rodina | Maluje a zároveň pojmenovává členy rodiny, sleduje generace a příbuzenské vztahy. Snaží se vystihnout rozdíly v životě příslušníků různých generací. |
15 | Máme miminko | Pojmenovává období lidského života a učí se vnímat zvláštní potřeby určitých skupin lidí (děti, staří a nemocní lidé atp.). Vybírá z obrázků potřebné předměty pro péči o miminko, aby si uvědomil potřebu mimořádné péče o novorozence. Zdůrazňuje se zvláštnost role staršího sourozence. |
16 | Rodinná oslava | Na základě obrázku hovoří o zvycích a dodržovaných tradicích ve své rodině. Vypráví o různých situacích, kdy se schází celá (širší) rodina. Orientuje se ve vztahu dárce–obdarovaný, učí se vhodně blahopřát k různým příležitostem a poděkovat za dárek či blahopřání. |
17 | Mezi lidmi | Osvojuje si základní společenská pravidla. Rozlišuje podle obrázků správné a špatné chování, porovnává je se situacemi, které zažil. |
21 | Příprava na Vánoce | Vzpomíná na předvánoční a vánoční zvyky ve své rodině, porovnává je se zvyky v rodinách spolužáků. Zjišťuje, jak se slaví Vánoce v jiných zemích (kdo nosí dárky, obvyklá jídla apod.). Vysvětluje, koho a proč chce obdarovat. Vypráví, jak se podílí na přípravě svátečních dnů. |
22 | Vánoce | Popisuje průběh vánočních svátků, vypráví o lidových zvycích a tradicích, které jeho rodina dodržuje. Líčí dojmy z prožitých dnů. |
26 | Režim dne | Snaží se zachytit a popsat denní činnost jednotlivých členů rodiny s využitím schematických kreseb ciferníků. Všímá si, jak je pro život rodiny důležitý sladěný časový režim. |
29 | Každý člověk je jiný | Popisuje vzhled jednotlivých členů rodiny. |
ΙΙ. ročník
Člověk a jeho svět 2 | Téma - Učivo | Popis |
---|---|---|
19 | Umíš se chovat?![]() | Opakuje si základní pravidla slušného chování mezi členy rodiny. Učí se aplikovat tyto zásady do vztahů k ostatním lidem. Učí se chápat význam dobrých mezilidských vztahů. |
20 | Moje rodina | Opakuje a vysvětluje nejbližší příbuzenské vztahy své rodiny, rozšiřuje popis o další příbuzné, učí se je pojmenovat. Učí se řadit své příbuzné od nejstarších po nejmladší a chápat zvláštnosti dané věkem (vzhled, schopnosti ad.). (Otvírá se i téma neúplné rodiny.) |
21 | Rodinná oslava | Učí se chápat a respektovat standardní vztahy dětí, rodičů a prarodičů a orientovat se v nich. Rozlišuje, kdo je příbuzný a kdo známý. Učí se vnímat význam rodinných setkání a jejich atmosféru. Popisuje průběh takovýchto událostí, sestavuje vhodné blahopřání. Učí se dát najevo úctu a pochopení k ostatním členům rodiny. |
22–23 | Domov | Na základě motivačního textu charakterizuje členy své rodiny, zjišťuje jejich věk, snaží se vystihnout jejich zvláštnosti. Hodnotí význam pěkných vztahů mezi členy rodiny. Začíná chápat potřebnost ohleduplnosti vůči starším, nemocným a slabším, která je vlastní všem slušným lidem. |
Utváření klíčových kompetencí
Při realizaci výstupu si žák má uvědomit svou roli v rodině, a to včetně jejích vzdálenějších větví a komplikovanějších příbuzenských vztahů (tchán, neteř apod.). Ujasňuje si tak jednak rozdíl mezi rodinným a veřejným prostředím, ale současně i to, jak se život společnosti promítá do života rodiny a jejího utváření, a naopak. Přitom si upevňuje standardy chování, které vyplývají z rodinných vztahů. Vzhledem k povaze učiva se zde využívají především metody dialogu, dramatizace a scének, aby se žák mohl „vcítit“ do různých rolí, a to rodinných i společenských. Budují se tak především klíčové kompetence komunikativní a občanské.
V situacích, kdy účinně spolupracuje s ostatními ve třídě na řešení zadaných úkolů nebo při dramatizaci scénky, se připravuje na budoucnost a rozvíjí vlastní schopnosti. Posiluje si klíčové kompetence sociální a personální.
Mezioborové souvislosti
OV 38 je užitečné propojit s OV 40 [projevuje toleranci k přirozeným odlišnostem spolužáků, jejich přednostem i nedostatkům], protože právě tolerance se začíná budovat nejprve ve vztazích v rodině. Chceme-li tedy postupně dosáhnout tolerance k přirozeným odlišnostem jednotlivců či minorit, může být rodina jako východisko k utváření žádoucích postojů zcela určující.
OV 2 [porozumí písemným nebo mluveným pokynům přiměřené složitosti], OV 3 [respektuje základní komunikační pravidla v rozhovoru], OV 6 [volí vhodné verbální i nonverbální prostředky řeči v běžných školních i mimoškolních situacích], OV 7 [na základě vlastních zážitků tvoří krátký mluvený projev] a OV 21 [vyjadřuje své pocity z přečteného textu] ze vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura mohou podpořit výuku prostřednictvím obsahu literárních otázek, motivačních textů a „konverzačních témat“, která nemají schematický poučovací charakter.
Z učebnic českého jazyka a čítanek doporučujeme využít:
Ι. ročník
Slabikář![]() | Téma - Učivo | Popis |
---|---|---|
3–4 | Rodinné fotografie | Hovoří o svém životě od narození do současnosti, využívá obrázkovou osnovu. |
14–15 | M, m – Máma | Vypráví o své mamince a o svém vztahu k ní. |
17 | T, t | Na podkladě obrázků a prvního souvislejšího textu povídá o svých nejbližších příbuzných. |
30–31 | Ti, ti | Objevuje v textu další příbuzné, snaží se je správně pojmenovat (táta Oty a Emy je strýc ad.). |
45–46 | Di, di | Seznamuje se s tím, jak náročná a odpovědná je péče o miminko, vnímá roli staršího sourozence. Všímá si chování a potřeb novorozeněte a odlišného přístupu dospělých k různě starým dětem. |
48–49 | R, r | Učí se dát najevo lásku a úctu, vnímat radost dárce i obdarovaného, ale i popsat průběh rodinných oslav a vhodně poblahopřát. |
72–77 | F, f; G, g | Text je vhodný k hlubšímu vnímání a pochopení pěkných vztahů v rodině – členové rodiny se radí, spolupracují, hledají kompromis, společně se na něco těší… |
ΙΙ. ročník
Český jazyk 2 | Český jazyk 2 – Pracovní sešit | Téma - Učivo | Popis |
---|---|---|---|
8A, B | 8 | Omluva | Seznamuje se s tím, že omluva je běžná forma řešení nepříjemných situací, učí se vhodně ji naformulovat a přednést. Pracovní sešit – podle situací na obrázcích formuluje vhodnou omluvu, učí se rozlišit omluvu a výmluvu. |
10A, B, C | 10 | Chováme se zdvořile | Setkává se s dalšími situacemi, kdy je třeba zvládat elementární slušné chování. S pomocí pracovního sešitu se učí, kdo zdraví při setkáních první a který pozdrav je vhodný. |
27 | Ukradené buchty – Píšeme u, ú nebo ů | Konfrontuje se s nutností vhodného chování i ve vypjaté situaci. | |
29D, E | 29 cv. 3–6 | Co vyprávěl Gustík o sobě a o své rodině – Dvojhlásky ou, au | Inspiruje se k vlastnímu vyprávění o své rodině. Rozšiřuje si své znalosti o vzdálenější příbuzenské vztahy. Pracovní sešit slouží k ověření získaných dovedností. |
49A | Domov – Píšeme v nebo f? | Učí se chápat dvojí význam slova domov, zkusí vysvětlit, co pro něj domov znamená. | |
59A | 59 cv. 1 | Rodina a příbuzní – Poštovní směrovací čísla | Učí se využít svých znalostí k sestavení úplné adresy včetně vyhledání PSČ. Pracovní sešit – vytváří abecední seznam svých příbuzných. |
65A | U nás v Morávce – Jména obecná a jména vlastní | Využívá ve vyprávění o svém domově správná a úplná vlastní jména. |
Čítanka 2 | Čítanka 2 – Pracovní sešit | Téma - Učivo | Popis |
---|---|---|---|
21 | 13 | Už se v tom vyznám | Rozplétá příbuzenské vztahy. Pracovní sešit – maluje členy své rodiny do připraveného schématu vztahů. |
41–42 | Dárek | V krátkém příběhu se setkává se vstřícným a vlídným chováním lidí, porovnává je se svými zkušenostmi. | |
105–106 | 49 | Jak vypadá tatínek Šíma | Přínos vyprávění spočívá v tom, že se vymyká šabloně „tatínek a maminka jsou neomylní a dokonalí“, ale humorně popisuje i některé jejich horší zvyky a vlastnosti. Pracovní sešit – přemýšlí a usuzuje, zda jeho maminka také někdy projevuje nespokojenost s tatínkovou účastí na práci v domácnosti nebo naopak. |
ΙΙΙ. ročník
Český jazyk 3 | Téma - Učivo | Popis |
---|---|---|
30B | Jak si Vojta rozumí a nerozumí s prababičkou – by, bý | Text navozuje situaci, v níž se dítě učí chápat stáří jako někdy složité období, ve kterém lidé potřebují více ohleduplnosti od svých blízkých. Zároveň představuje prababičku jako zajímavého člověka s množstvím prožitků a zkušeností, se kterým je radost pobýt. |
Čítanka 3 | Téma - Učivo | Popis |
---|---|---|
103–104 | Heidi, děvčátko z hor | Setkává se s neúplnou rodinou, příběh je osudem sirotka, malého děvčátka sžívajícího se s dědečkem. |
120–121 | Jakub a obří broskev | Atypický model rodinného soužití Jakuba se dvěma tetami vede k zamyšlení nad osudem dětí vyrůstajících bez rodičů. |
Dosažení výstupu může částečně napomoci OV 24 [používá přirozená čísla k modelování reálných situací, počítá předměty v daném souboru, vytváří soubory s daným počtem prvků] z tematického okruhu Číslo a početní operace. Ztvárnění tématu v učebnici pro první ročník nabízí podporu výstupu – lze hovořit o situacích na obrázcích vzhledem k vlastním zkušenostem v rodině.
Z učebnic matematiky a jejích aplikací doporučujeme využít:
Ι. ročník
Matematika a její aplikace 1 | Téma - Učivo | Popis |
---|---|---|
U2 8–9 | Vánoce – opakujeme | Bohatý obrazový doprovod lze využít k vyprávění o členech rodiny a vztazích mezi nimi. |
1 Výstup je naplněn v prvním a druhém ročníku, v dalších ročnících se upevňují a dále formují žádoucí postoje pouze v aplikované podobě.
2 Využitím dramatizace běžných životních situací vedeme děti k rozlišování vhodného a nevhodného chování.
3 OV 38 lze do značné míry realizovat prostřednictvím Slabikáře, který je celkově pojat jako vyprávění o životě rodiny. Většina příběhů bratrů Tomáše a Matouše souvisí s běžnými rodinnými situacemi jako je oslava narozenin, návštěva u příbuzných a kamarádů, „rodinná porada“, výlet k prarodičům na venkov, starost o domácí mazlíčky, péče o miminko, zlobení a trest za ně… V průběhu celoročního kontaktu se Slabikářem se děti stále setkávají s modelem rodiny, který jim jednak umožňuje konfrontaci s určitým standardem, jednak i pojmenování odlišných znaků života v jejich rodině.